ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
» عضویت «
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 130689
 بازدید امروز : 133
 کل بازدید : 383053
 بازدیدکنندگان آنلاين : 6
 زمان بازدید : 0.88
اوقات شرعی
اخبار > وحدت حوزه و دانشگاه
 


  چاپ        ارسال به دوست

وحدت حوزه و دانشگاه

مقام معظم رهبری درباره وحدت حوزه و دانشگاه فرمودند: در نظام اسلامی، علم و دین پابه پا باید حرکت کند. وحدت حوزه و دانشگاه، یعنی این. وحدت حوزه و دانشگاه، معنایش این نیست که حتما بایستی تخصص های حوزه ای در دانشگاه و تخصص های دانشگاهی در حوزه دنبال بشود. نه، لزومی ندارد. اگر حوزه و دانشگاه به هم وصل و خوشبین باشند و به هم کمک بکنند و با یکدیگر همکاری نمایند، دو شعبه از یک مؤسسه ی علم و دین هستند. مؤسسه ی علم و دین، یک مؤسسه است و علم و دین باهمند. این مؤسسه، دو شعبه دارد: یک شعبه، حوزه های علمیه و شعبه ی دیگر، دانشگاه ها هستند؛ اما باید با هم مرتبط و خوشبین باشند، با هم کار کنند، از هم جدا نشوند و از یکدیگر استفاده کنند. علومی را که امروز حوزه های علمیه می خواهند فرا بگیرند، دانشگاهی ها به آن ها تعلیم بدهند. دین و معرفت دینی را هم که دانشگاهی ها احتیاج دارند، علمای حوزه به آن ها تعلیم بدهند.


با توجه به اهمیت موضوع وحدت حوزه و دانشگاه در کلام مقام معظم رهبری، حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مرکز بابل برنامه ای با همین موضوع و با حضور دکتر حلیمی در روز پنجشنبه مورخ 25 آذر 95 در کلاس 201 دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برگزار نمود.

دکتر حلیمی سخنان خود را با طرح یک سوال از معرفت جویان آغاز کرد. وحدت حوزه و دانشگاه یعنی چه؟

در ابتدا، برخی از معرفت جویان پاسخ های خود را بیان کردند و نظراتشان را گفتند. در ادامه استاد سوال دیگری را مطرح کردند، چرا رژیم طاغوت نتوانست حوزه های علمیه را از بیخ بکند؟ سپس استاد پاسخ این سوالات را اینگونه مطرح کردند،

این جوابهایی که شما دادید اصل است ولی اساس نیست.علت نام گذاری روز وحدت حوزه و دانشگاه این است که در روز 27 آذر سال 1360 شهید مفتح که رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران بود را در ورودی دانشکده ترور کردند.

علت اینکه آنها نتوانستند حوزه علمیه را از بین ببرند و بعد از انقلاب هم امام خمینی (ره) و امام خامنه ای تاکید دارند که این حفظ شود، استقلال حوزه از دولت است.حوزه دولتی نیست.در کشورهای منطقه مثلا عربستان ، افغانستان، ترکیه ، مصر و ... حوزه های علمیه اهل سنت، دولتی هستند.یعنی رئیس حوزه را دولت تعیین می کند ولی حوزه های علمیه شیعی در جهان دولتی نیستند. این حوزه ها بر اساس خمس مردم اداره می شود، یعنی سهم امام را برای تربیت فرزندان ملت خرج می کنند. این خیلی امر مهم و جدی است چون بعد از انقلاب آمدند و به امام گفتند که اکنون که مملکت دست شماست بیایید حوزه ها را دولتی کنید، که امام فرمودند خیر.یعنی امام دورنگری بسیار قوی داشت.گفتند شاید این مملکت دست ما نماند، کمااینکه در برخی از کشورهای همسایه مثلا پاکستان، به اسم جمهوری اسلامی هستند ولی ... یا مثلا خلفای بنی عباس و بنی امیه که اسم جمهوری اسلامی داشتند، رهبر هم داشتند ولی...

پس بنابراین یکی از دلایل محکم در نتوانستن کنسل کردن حوزه، استقلال مالی و استقلال مبنایی حوزه است.اصلا حوزه هیئت علمی ندارد.حوزه از علما استفاده می کنند اما مثل ما که حقوق بگیر از دانشگاه هستیم، نیستند.حوزه به دولت وابسته نیست.نه اینکه دولت جمهوری اسلامی کمک نکند، ولی اینا به کمک دولت نگاه نمی کنند،به کمک مراجع نگاه می کنند.

وحدت حوزه و دانشگاه باید وحدت در هدف باشد.هدف رساندن انسان مسلمان یا انسان سالم و صالح به سعادت دنیا و آخرت است.وحدت، مصداقش در هدف است نه اینکه ما درس آنها را بخوانیم وآنها درس مارا بخوانند.نه اینکه آنها لباس مارا بپوشند و ما لباس آنها را.نه اینکه روحانیون را بیاوریم داخل دانشگاه و دانشگاهیان را ببریم حوزه های علمیه.بعضی ها گفتند روحانیون هم از امکاناتی مثل اینترنت استفاده کنند.آنها خودشان استفاده می کنند. آنها از ما پیشرفته تر هستند.البته بعضی از روحانیون متحجر هم به قول امام هستند. امام می فرماید متحجر نباشید و متجدد هم نباشید.انسان سالم صالح باشید.

آقای مطهری در کتاب تعلیم و تربیت اسلامی می گفت من 15 سالم بود که آمدم تهران و درس می خواندم.یک مسجدی بود که دو تا سخنران داشت.من نزدیک در نشسته بودم. جمعیت موج می زد. بعدش آخونداولی رفت منبر،یک بلندگوی دستی آوردند که به سخنران بدهند.گفت این چیه؟ گفتند بلندگو است. چون می دانست که ایران آن را نساخته، گفت من این وسیله فرنگی را نجس مس دانم و از آن استفاده نمی کنم.و چون شلوغ بود هیچکس نفهمید که او چه گفت.نفر دوم رفت منبر گفت همون وسیله فرنگی را بیاورید من استفاده می کنم.این شخص کسی نبود، جز مرحوم محمد تقی فلسفی.ایشان واعظ بسیار قوی و معروف و ضد رژیم شاه هم بود. از بلندگو استفاده کرد و ما همه شنیدیم که ایشان چی می گوید و متوجه شدیم.به این میگن آدمی که از وسایل درست استفاده می کند.رضاخان رفت به مدرس پول بدهد، فکر می کرد که نمیگیرد ولی ایشون گفت من میگیرم ولی برعلیه تو استفاده می کنم.

فقط خواستن بگم فکر نکنید وحدت یعنی اینکه آخوند و دانشجو را باهم جمع کردن.افکارمون و درسامون یک جور شود.دولتی شدن.دیندار شدن و بی دین شدن.نه هم دانشگاهیان دیندارند و هم حوزو یها باسوادند. البته از نظر سواد حوزوی ها از دانشگاهیان باسوادترند.حوزوی ها در سطح 3 که همان فوق لیسانس است باید 107 واحد پاس کنند ولی دانشجویان در مقطع فوئق لیسانس باید 28 واحد پاس کنند.درس خیلی می خوانند.از نظر علمی خیلی توانمندن.اما پژوهش محور نیستند. آنچه که منبرهای ما را زیبا می کنند پژوهش محوری است.که الحمدالله اکنون دارند پژوهش محور می شوند. اگر مطهری، مطهری شد، پژوهش کرد.تحلیل کرد.حضرت آقا، حضرت آقاست، تحلیل می کند.پژوهش می کند.مثلا رمان جدید ترجمه و نوشته نشده  که حضرت آقا نخواند.وقت می گذارد کتاب می خواند.کلاس درس خارج هم دارد.ایشان خیلی خوب با نویسندگان معروف کتاب مثل سیمین دانشفر و دهخدا و ...آشنا هستند.به مسائل علمی روز آشنا است به مسائل دینی روز هم آشنا است.این آدمها پژوهش می کنند که منبرشون منبر است. شما وقتی می آیید صداقت را در اخلاق اروپایی ها یا خارجی مادی گرا و اسلام گرا بررسی می کنید، 30تا 40تا 50تا کتاب می بینید که همین می شود پژوهش. اونوقت که رفتی پشت تریبون، در برابر کسانی که پای سخنان شما نشستند، دستتان پر است.

اگر امام راحل و حضرت آقا تاکید می کردند و می کنند که حوزه و دانشگاه با هم وحدت داشته باشند یعنی اینکه در هدف که رساندن انسان به کمال انسانی است، با هم یک نگاه باشند.حالا دانشگاهی ها در علم صنعت هواپیما سازی و آنها در پاسخ دادن به سوالات مردم.شما در مسائل پزشکی و فنی و آنها در مسائل عقلی و فکری و نظری و ... ولی هر دوی آنها باید برای رسیدن به یک هدف باشند.مثلا وحدت حوزه و دانشگاه  در ساختن کشور. در ساختن جامعه و در ساختن انسان. 

 


١٠:٠٢ - شنبه ١٨ دی ١٣٩٥    /    عدد : ٦٥٦٣١    /    تعداد نمایش : ٢١٢


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج