ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
» عضویت «
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 112238
 بازدید امروز : 181
 کل بازدید : 356764
 بازدیدکنندگان آنلاين : 6
 زمان بازدید : 1.00
اوقات شرعی
اخبار > جلسه هم اندیشی اساتید ترم پاییز 95 مرکز بابل
 


  چاپ        ارسال به دوست

جلسه هم اندیشی اساتید ترم پاییز 95 مرکز بابل

بسمه تعالی

 

صورتجلسه هم اندیشی اساتید ترم پاییز 95 مرکز بابل

جلسه هم اندیشی اساتید ترم پاییز 95 حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مرکز بابل باحضور اکثریت اساتید مرکز در سالن جلسات دفتر نهاد رهبری برگزار گردید و همچنین قابل ذکر است که بصورت انفرادی هم بتناسب درس تخصصی استاد مربوطه، جلساتی برگزار گردید.


 

اهم مباحث ارائه شده و مصوبات در هم اندیشی اساتید

1- یکی از نکات بسیار مهمی که در جلسه اساتید مطرح شد این بود که  دروس حوزه باید نیاز محور و مسئله محور باشد.مثلا اخلاق کاربردی باید نیاز محور یعنی از قبل آنچه که نیاز بچه ها می باشد و مبتلابه مورد بررسی قرار گرفته و استاد اخلاق بر اساس آن نیازها که کاربردی هم می باشد سرفصلهایی را مشخص کند و در جلسه اول سرفصلها را برای معرفت جویان تبیین کند و هدف اصلی از کلاس درس را و همچنین در نهایت چه نتیجه ای از این درس خواهیم داشت را برای بچه ها بیان دارد.

2- یکی از مباحث مطرح شده پیگیری حضور معرفت جویان در حوزه توسط خود استاد بوده که این خود نشانه شاگردپروری از نوع تربیت معنوی و اخلاقی می باشد.

3- استاد باید قبل از شروع ترم یک متنی از مبحثی که می خواهد ارائه دهد(یا کتاب یا جزوه و ...) آماده کرده و با مدیر پیرامون آن مباحثاتی انجام دهد.

4- یکی از نکاتی که بسیار قابل تامل و  جدی هم بوده در جلسه اساتید تشکیل هیئات علمی(به این معنا که گروه تفسیر یک هیئت علمی مستقل ،گروه کلام یک هیئت علمی مستقل و ...) و تشکیل لجنه در مرکز بوجود بیاید که با همفکری هم سیر مباحث را تدوین کنند.

5- تربیت عقلانی، انقلابی و اخلاقی یکی از مهمترین دغدغه های اساتید بوده و همه به اتفاق بر این امر مهم اعتقاد داشته و تاکید شده آنچه در توان دارند در تربیت معرفت جویان در سه ساحت تربیت، تلاش و کوشش صورت گیرد.

6- استاد باید در زمینه ماموریت گرا بودن دین پژوهان اثرگذار باشد.

7- یکی از تذکراتی که توسط یکی از اساتید در جلسه مطرح شده بود این بود که همه اساتید توان شاگردپروری را ندارند.باید هم اندیشی اساتید بیشتر صورت گیرد و در این جلسات استادی که در این امر مهم تجربه دارد بحثهایی را ارائه دهد تا این توانمندی در دیگران هم بوجود آید.

8- در تربیت اخلاقی خوداستاد می تواند با معنویت خود انتقال دهنده خوبی به همه معرفت جویان باشد.

9- حجم بالا بودن کلاسها یکی از عوامل ریزش بوده و خستگی برای بچه ها ایجاد کرده پس باید تعداد کلاس ها را کم کنیم..

10- برای ایجاد شوق و شور و نشاط گاهی وقتها باید فضای کلاسها را عوض کنیم و تنوع در برگزاری کلاس ایجاد کنیمبه این معنا که از مکانهای آموزشی دیگر که در استان مازندران بسیار زیاد وجود دارد استفاده کنیم با حضور همه اساتید.

11- یکی از راهکارهایی که در جلسه مطرح شده بود ارتباط استاد با معرفت جو بسیار می تواند در جنبه شاگردپروری تاثیرگذار باشد لذا لازم نیست که استاد فقط در حوزه با معرفت جو ارتباط داشته باشد.بلکه باید در فضاهای دیگر و محیطهای دیگر اعم از جلسه خصوصی یا ارتباط در شبکه های مجازی بصورت مستمر با این دانشجو ارتباط داشته باشد تا بتواند او را یک نیروی انقلابی و ماموریت گرا تربیت کند.

12- یکی از مباحث مهم دیگری که در جلسه مطرح شد این بود که باید برای تک تک اساتید ارزیابی دقیق و تخصصی صورت بگیرد و بعد از جمع بندی نظرات معرفت جویان، هم نکات مثبت و هم نکات منفی هر استاد به آنها اعلام گردد و از آنها خواسته شود که در جهت رفع نکات منفی و ارتقاء خود تلاش نمایند.

13- شاید بتوان گفت که مهمترین مبحثی که در این جلسه مطرح گردید و همه اساتید هم روی آن تاکید داشتند بحث رسالت اساتید در تربیت معرفت جویان در سه بعد اخلاقی، انقلابی و عقلانی بود . اساتید باید در این بخش احساس مسئولیت کرده و بتوانند نقش خود را به عنوان یک استاد به بهترین شکل ایفا کنند.

14- آنچه که در کلاسها برای اساتید باید حائز اهمیت باشد، صرف پاسخگویی به شبهات نباید نباشد، بلکه باید مسئله محور باشد  و براساس نیازهایی که در محور آن درس ارائه می گردد، استاد بتواند تفصیلاً موضوع مسئله را تبیین کند تا خود به خود شبهه پاسخ داده شود.

15- پیشنهاد برخی از اساتید این بود که در ابتدای ترم یعنی همان جلسه اول، استاد باید روشهای تدریس،تحقیق، کنفرانس، خلاصه نویسی، نمره دهی و کلیه مباحث طول ترم را مطرح نماید و از معرفت جویان نظرسنجی انجام گیرد و بر اساس نظرات معرفت جویان و نیاز آنها، یک قالب و روش مفید و ثابت انتخاب گردد و استاد تا انتهای ترم با همان روش پیش برود.

16- در ارزیابی های انجام گرفته مشخص گردید که یکی از انتظاراتی که معرفت جویان در حوزه علوم اسلامی دارند، دیدار با علما و عرفای بزرگ شهر، استان و حتی کشور است، که الحمدالله در این مرکز چندین بار این اتفاق افتاده و معرفت جویان در محضر اساتید بزرگ استان حاضر شده و از وجود مبارک ایشان فیض بردند. مثلا بازدید از منزل آیت الله کوهستانی، دیدار با آیت الله فاضل، دیدار با آیت الله قائمی، دیدار با آیت الله توکل، دیدار با حجت الاسلام روحانی و ...

17- بدون شک برقراری ارتباط قوی بین اساتید و معرفت جویان می تواند در روند رو به رشد معرفت جویان در کسب معارف دین و انگیزه دهی به آنها اثرگذار باشد.اگر در اردوهایی که در حوزه برگزار می گردد، اساتید حوزه حتی به همراه خانواده هایشان حضور یابند می تواند در برقراری ارتباط خوب و قوی با معرفت جویان و نزدیک شدن آنها به اساتید تاثیر چشمگیری داشته باشد.

18- علیرقم اینکه مقام معظم رهبری حدودا از مدتها پیش برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها و نقش آن در بیداری و آگاهی دانشجویان را اعلام کرده بودند. اما متاسفانه هنوز انتظارات حضرت آقا برآورده نشده است و اکنون حدودا 3 سال است که کلاً کرسی های آزاد اندیشی عملا برگزار نمی گردد و تعطیل شده است.اگر این کرسی ها به تعداد زیاد در طول ترم در حوزه علوم اسلامی برگزار گردد، بسیار می تواند تاثیرگذار باشد.

 


١٢:٥٣ - پنج شنبه ١١ آذر ١٣٩٥    /    عدد : ٦٥٤٠١    /    تعداد نمایش : ١٨٠


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج